Misleidende reclames, dure brillen

Misleidende reclames, dure brillen,

Als je de reclames moet geloven, is een bril haast gratis. “Voor minder dan € 100 een complete bril.” Of “de tweede bril gratis.” De ene actie is nog voordeliger dan de andere, prachtig toch? Bij het ouder worden hebben de meeste mensen een bril nodig. Veel 55-plussers gebruiken een bril om zowel dichtbij als veraf goed te kunnen zien. Al die aanbiedingen voor multifocale glazen komen dus goed van pas voor de brildragende 55-plusser.

Fijn dat die grote optiekketens zo goed voor ons zorgen. Maar wat blijkt de werkelijkheid te zijn? De Consumentenbond ging op onderzoek uit. Een undercoverklant bezocht winkels van de grootste optiekketens: Pearle, Hans Anders, Eye Wish en Specsavers. Bij iedere winkel liet de klant een offerte van de aanbiedingen maken voor een multifocale bril.

En wat was het geval? Bij alle onderzochte winkels bleken de aanbiedingen in werkelijkheid vele malen duurder uit te vallen. Onder ‘een complete bril’ blijkt dan een eenvoudig montuur met enkelvoudige glazen te worden verstaan. Voor multifocale glazen geldt een forse meerprijs. Ook worden meerprijzen berekend voor dunnere glazen en extra coatings. Dus helemaal geen goedkope bril.

En dat kan natuurlijk ook helemaal niet: van een goede opticien verwacht je een zorgvuldige oogmeting en een goed advies. Het gaat tenslotte om je ogen, om goed te kunnen zien. Tegenwoordig is een bril ook steeds meer een modeartikel. Het gaat dan niet alleen om het zien, maar ook om het gezien worden. Wat past bij je gezicht. Ook op dat punt wil je een goed advies.

Zo loopt de prijs voor een bril al heel snel op naar een bedrag tussen de 300 en 400 euro. Opeens blijken die grote ketens helemaal niet vanzelfsprekend goedkoper dan de opticien om de hoek. Door de ingewikkelde actievoorwaarden en de extra kosten voor de glazen raakt de klant bij de ketens al heel snel het overzicht kwijt. “’Hij is overgeleverd aan het advies van de verkoper en die praat hem maar wat graag een duurdere uitvoering aan”, stelt de Consumentenbond vast.

Het is goed dat er organisaties als de Consumentenbond zijn die helpen om een goed zicht te krijgen op misleidende reclames.

voor u geselecteerd

Optiek Kale laagdrempelig

Bril online kopen?

fotocontactlensinzetten

Lenscontrole

opticien aan huis

oogzorg bij Optiek Kale

optiek-kale-webbeeld-home-4

Brillen 4 Kids, een concept van Optiek Kale

Paul & Joe

Paul & Joe

Heb je nog vragen? Wij vertellen je graag meer, neem gewoon even contact op of kom langs!

Maak online een afspraak

Tijdens openingstijden kunt u ons altijd bellen op 0341-253383 (Nunspeet) of 038-3328836 (Kampen).  Uiteraard kunt u altijd langskomen bij de optiek, u bent van harte welkom!

Mijn reserveringen

Productnaam Eenheidsprijs
Geen producten toegevoegd aan de verlanglijst